Zahájení podnikání + tipy na podnikání

Zahájit podnikání není tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Chce to především spoustu odvahy, schopnosti snášet nejistotu a chuť riskovat. A především ochotu rozhodovat sám za sebe.

Limitujícím faktorem pro rozjezd podnikání jsou samozřejmě finanční zdroje, které na začátku obvykle chybějí – a obvykle chybějí i možnosti, jak získat peníze zvenčí. Ne vždy je však k zahájení samostatné výdělečné činnosti nějaký velký kapitál – některé činnosti lze rozjet i od stolu (a počítače) z domova. Začít malými „kšeftíky“ a výdělky investovat do budování lepšího zázemí, než je pracovní stůl v rohu vlastního obýváku.

Bez živnosťáku to nejde

K zahájení podnikání je nutné si vyřídit živnostenské oprávnění. Pokud podnikatel chce začít podnikat v některém z oborů tzv. živnosti volné, nic dalšího už nepotřebuje. Pokud chce podnikat v oboru, který patří mezi tzv. živnosti řemeslné, musí doložit i odbornou způsobilost – vzdělání v daném oboru praxí. U živností vázaných vstupují do hry kromě potřebné kvalifikace nebo dostatečně dlouhé praxe ještě další požadavky související s různými zákony, které se na daný obor vztahují. A pokud jde o koncesovanou živnost, musí získat pro své podnikání také koncesní listinu – cosi jako státní povolení k výkonu dané činnosti.

Plánovat se vyplatí

Důležité je ujasnit si ještě před vstupem do podnikání nejen to, v čem a jak budu podnikat, ale také kde na to vezmu – a jakým způsobem a jak rychle se mi tyto peníze mají šanci vrátit. To znamená vypracovat si podnikatelský plán. Ten nemá žádnou zákonem danou podobu.Může vypadat jako pár poznámek na cáru papíru – v případě, že ho nechceme použít jako podklad pro žádost o bankovní úvěr nebo pro přesvědčení potenciálního investora. Důležité ale je mít jasno v číslech. Předpokládané investice a provozní náklady na jedné straně, předpokládané výnosy na straně druhé a k tomu ujasněná cesta, jak chceme k těmto výnosům dospět.

V čem určitě nepodnikat

Najít „díru na trhu“ je v dnešní době, kdy se zdá, že už všechno někdo dělá a všechno už bylo vymyšleno, hodně složité. Při vstupu do podnikání tak je nutné vždy počítat s tím, že ve zvoleném oboru činnosti nebudeme sami, budeme se muset potýkat s konkurencí.

Je také dobré si uvědomit, že některé obory podnikání už odvál čas. Otevřít si v dnešní době půjčovnu „cédéček“ (když si každý film raději stáhne zadarmo, nebo si počká, až bude prodáván v „levných cédéčkách“ za 50 nebo sto korun) by byla finanční sebevražda. Podobně už dnes odzvonilo konceptu internetových kaváren jako místa, kde člověk primárně platí za připojení k internetu a káva k surfování je jen jakýsi doplněk. Naopak – dnes je internet zdarma doplňkovým bonusem pro zákazníky mnoha restaurací.

Perspektivní obory

Dobré perspektivy nabízí podnikání v oblasti řemesel a služeb pro domácnost – instalatéři, elektrikáři, hodinoví manželé (údržba a práce kolem domu všeho druhu) jsou doslova nedostatkovým“ zbožím.

Slibně se rozvíjející oblastí, která má vzhledem k demografickému trendu obrovskou perpektivu do budoucna, jsou služby pro seniory. Populace stárne a těm, kdo se zaměřují na služby pro „starší a pokročilé“ tak přibývá potenciálních klientů. Důchodci sice obvykle nejsou žádní boháči, množí se ale počet pracujících důchodců, kterým souběh důchodu a pracovního příjmu dává ne úplně zanedbatelnou kupní sílu.

Slibné perspektivy nabízí také služby pro chovatele domácích mazlíčků. Stále více lidí si pořizuje domů psa, kočku nebo jiné zvíře a přistupuje k těmto čtyřnohým přátelům jako k členům rodiny. Svým mazlíčkům jsou pak jejich pánové dost často ochotni poskytnout luxus, jaký by si sami pro sebe nikdy nedovolili. Krmení pro psy, hračky pro zvířata, škrabadla pro kočky chované v bytě, vodítka… to všechno může být zboží, které má obrovské množství potenciálních zákazníků. Stejně tak, jako je mají služby typu psí kadeřnictví nebo psí hotely.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>