Jak založit internetový obchod

Internet je dnes jedním z nejdůležitějších prodejních kanálů. Ve virtuálním prostoru proto dnes existuje obrovské množství e-shopů – své e-shopy mají i klasické kamenné obchody. Založit si e-shop není zase tak moc složité a nemusí to být ani moc drahé, pokud obchodník půjde cestou pronájmu již hotového řešení. Vybudovat ale skutečně úspěšný – to znamená ziskový – e-shop až tak jednoduché ale není.

Konkurence mezi e-shopy je totiž obrovská. V Česku působí přes 20 tisíc internetových obchodů, každý měsíc sice nějaké zaniknou, zároveň ale vznikají stovky dalších. Je proto dobré se úplně ze všeho nejdříve zamyslet (dříve, než začneme řešit samotné budování e-shopu) nad tím, jaké zboží chceme na internetu prodávat. A zda má internetový obchod s tímto sortimentem v obrovské konkurenci vůbec nějakou šanci.

Hledání vhodného sortimentu

Ke kategoriím zboží, do nichž je lepší se raději nepouštět, je spotřební elektronika, výpočetní technika, bílé zboží (ledničky, pračky, mrazáky apod.) a také potraviny. Na trhu už existuje v těchto oblastech řada zavedených, obřích a kapitálově silných konkurentů, kteří mají svou oblast dokonale pokrytou a jejichž nákupním podmínkám a tudíž i prodejním cenám (stejně jako propracované síti poboček pro vyzvednutí zboží a logistice) lze jen obtížně konkurovat. Všichni nabízí prakticky to samé, takže jediná možnost, jak konkurovat, je cenou. Marže jsou ale v těchto oblastech stlačeny už tak na minimum, vydělávat tak mohou jen ti hráči, kteří mají obří obraty. A na ty malý „samo-domo“ e-shop nemůže ani pomýšlet. U potravin vstupuje do hry ještě hodně složitá logistika. Náročnost logistiky je problém i při rozjíždění e-shopu s oblečením.

Naopak perspektivním oborem může být internetové hračkářství. Jde ale o to zaměřit se na sortiment, který nenabízí každý – vybrat si vhodnou specializaci. Malý e-shop nemá šanci konkurovat velkým gigantům nabídkou ve stylu „od všeho něco“, je proto dobré zaměřit se na zboží, které není tak snadno k dostání. Různé luxusní výrobky, erotické pomůcky, nebo třeba potřeby k provozování různých aktivit, jež mají svou skupinu příznivců a zároveň netvoří masu zajímavou pro velké obchody – rybářské potřeby, různé speciality pro kutily a pod.

Bez peněz do obchodu nelez

Pro vybudování malého internetového obchodu nebudeme sice potřebovat hned statistíce, bez nějaké té počáteční investice se to ale určitě neobejde. Něco bude stát internetová doména, na níž budeme svůj e-shop provozovat – včetně webhostingu jde o investici kolem tisícovky ročně. K vytvoření samotného obchodu na zvolené doméně pak je možné využít některého z již hotových „mustrů“, které jsou k dispozici za malé peníze. Jejich výhodou jsou minimální pořizovací náklady, nevýhodou šablonovitost a to, že se obchody vytvořené na jejich základě podobají jako vejce vejci. Vývoj vlastního e-shopu „na zelené louce“ ale s sebou nese podstatně větší náklady.

Peníze jsou potřeba i v průběhu provozování e-shopu. Zboží, které prodáváme, musíme nejprve nakoupit – resp. zaplatit svým dodavatelům. Protože rozhoduje rychlost (i v případě malého e-shopu) musíme mít alespoň malé zásoby toho nejžádanějšího zboží, protože řada nakupujících hledá pouze zboží dostupné „skladem“ – nechtějí čekat několik dnů či dokonce týdnů, než obchodník jejich objednané zboží objedná u dodavatele, připraví ho k expedici a teprve potom jim ho zašle. Je nutné také platit za služby svým obchodním partnerům – kurýrním službám, přes něž posíláme zboží, apod. Ne vždy dostaneme od zákazníka peníze za zboží předem, mnohdy je uvidíme po převzetí zboží. V případě, že chceme umožnit zákazníkům osobní odběr zboží, musíme pro to vytvořit podmínky – prostor, kde může osobní odběr probíhat. A to znamená další náklady (pronájem prostor pro zřízení výdejního místa a investice do vybavení).

Kvalita služeb

Vybudovat úspěšný e-shop vyžaduje dobře zvolený sortiment, uživatelsky přívětivé rozhraní pro výběr a objednávání zboží a zajímavý design. Pro úspěch u zákazníků to chce také fungující internetový marketing, který zajistí přední pozice ve vyhledávačích – SEO optimalizaci, kvalitní linkbuilding, případně i investici do placených podob reklamy na internetu – zkrátka propracovaný koncept aktivit, které mají e-shop zviditelnit (včetně například spolupráce se srovnávači cen).

To vše je ale jen začátek. Dobře technicky a vzhledově vymyšlený e-shop s kvalitní propagací bude k ničemu, pokud nenaplní očekávání zákazníků. Tedy – že dostanou to, co si objednali, a nebudou na to čekat věčnost. To vyžaduje v prví řadě mít vyřešený systém pro objednávání zboží – pokud objednání zboží vyžaduje příliš mnoho kroků, může si zákazník v průběhu procesu svůj původní úmysl rozmyslet a objednávku nedokončit. E-shop tak přichází o prodeje. Pokud už si zboží objedná, systém by měl zákazníkovi potvrdit příjem jeho objednávky, ta pak ale nesmí zapadnout – někdo ji musí zaregistrovat a zařídit, aby objednané zboží bylo skutečně odesláno k zákazníkovi. Pokud se tak nestane, je sebelepší marketing k ničemu. Platí, že špatné zprávy se šíří rychleji, než ty dobré. O špatnou zkušenost s nakupováním se podle průzkumů podělí zákazník s devíti i více lidmi. Spokojený zákazník se o svou dobrou zkušenost podělí s podstatně menším množstvím lidí – se třemi až čtyřmi.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *